محتوى المدونة لا يناسب من تقل أعمارهم عن 17 سنة !! (مش أنا اللي بقول)

OnePlusYou Quizzes and Widgets

Created by OnePlusYou - Free Dating Sites

سـِفـْرْ عـَاشـُوريات

17‏/12‏/2010

قصة


(قصة قصيرة جداً جداً جداً)
ولما وُلدت.. أبصرت طريقاً يعبره قومي..
أوله حالك الظلمة, لا يشي بنور من خلاله.. فلم أعبره.
.............................
(قصة قصيرة جداً جداً)
............................
فسخروا مني جميعاً, وقالوا: لا تكن ساذجاً.. اُعبر الطريق! ربما ترى النور في المنتصف أو النهاية..
سألتهم: ولماذا لا أعبر أياً من الطرق الأخرى؟؟
فاَخبروني أنها مظلمة.. سألتهم: هل عبرتموها جميعاً؟؟.. قالوا: بعضنا عبرها وتأكد من هذا, ناهيك عن الظلام الواضح من البداية.. فسألتهم: ولماذا أرى بعض البشر يعبرها؟؟.. قالوا: إنهم مجانين..
اِعترضت: طريقنا أوله مظلم أيضاً.. فقالوا: يا كفيف! هذا قول الجاهلين..
فـَعـَبرتُ الطريق, في أعوامٍ عدة..
فلم أجد فيه إلا ظلمة ووحشة أكثر وأكثر كلما خطوات داخله..
حتى خرجت منه محملاً بتسجيلات, تؤكد ظلامه..
وأخذت أبحث عن الذين سخروا مني في البدايات..
.....................
(قصة قصيرة جداً)
..................
فوجدت بعضهم أموات..
أما الباقي, فاَنقسم إلى جماعات..
من يخبرني أنه مشغول, ولا يريد سماعي..
من يخبرني أني مأجور وعميل..
من يخبرني أني مجنون ودمي مباح..
ومن يخبرني أن بصري ضعيف, ويجب أن أعبر الطريق ثانية, بتأني أكثر.. حتى ألحظ نوره!!
.....................
(قصة قصيرة)
.......................
تركتهم يثرثرون, وذهبت إلى الميدان العام, الظاهر ضوءه للكفيف..
الذي يستقبل كل الناس..
المتمردون على كل الطرق المظلمة..
وكذلك عابرو الطرق, من المنتفعين بنور الميدان, ليضيئوا طرقهم باعتبار أنها أصلاً كذلك..

هناك 11 تعليقًا:

عبدالرحمن التميمي يقول...

راااائعة وجبّارة :)

Mona يقول...

أنت عارف لو عملوا جائزة لأفضل مدون أنا حأرشحلك ليها - أنا لما بقرالك بحس أنى جاهلة والى بكتبه ده أى هبل على فكرة الكلام ده مش أطراء لا ده حقيقى - أنت فعلا مميز جدا فيما تكتب حتى الكتابات التى أعتبرها أباحية نوعا ما الا انها أيضا مبهرة بما تحتوى من أفكار حقيقية بس أحنا بنعمل نفسنا مش واخدين بالنا أنها موجودة أو عارفين بس بنتخض أوى لما نقرأ عنها -
دعوتى أن ربنا يديم عليك نعمة الأبداع والخيال الذى لا حدود له - وألا تغتر فى يوم بكثرة الأطراء لانك فعلا متميز - تحياتى لك يادكتور

أحمد مختار عاشور يقول...

أشكرك يا عبدالرحمن :)
.........
أنا مش عارف أقول ايه يا منى :)
انتي مدونة رائعة, فأكيد رأيك يسعدني, وبهتم بملاحظاتك جداً, وإن كنت أرى الجائزة الحقيقية هي هذا التعليق, لكِ أجمل تقديري وتحياتي :)

Fadi samir يقول...

بصمات تترك على هويتنا قبل الولاده
انت مبدع

آخر أيام الخريف يقول...

اسلوبك سلس و رشيق كالعادة يا عاشور ..بس ليا سوأل: انت ليه ما بتكتبش غير اعمالك الأدبية ؟ بقالك فترة مبتكتبش مقالات عن موضوعات بتلفت نظرك زى نوال السعداوى مثلاً بعيد عن مقال توم اند جيرى اللى أسعدنى بجد و اسمحلى اعتبره هدية عيد ميلادى لأنه بجد رجعنى سنين لورا.

المهم حمد الله على السلامة و ما تبقاش تغيب كده تانى على قرائك المتابعين :)

دمت بكل الود

آخر أيام الخريف يقول...

صحيح سوأل كمان معلش: انت ليه معملتش اكاونت على تويتر؟ صدقنى ده ممكن يساعدك لتحيقق ولو جزء من الانتشار اللائق فعلا بموهبتك المتفردة .

خالص تحياتى

أحمد مختار عاشور يقول...

شكراً يا فادي :)
........
آخر أيام الخريف
أولاً أنا سعيد جداً بمتابعتك, أنا ليا فترة مش بكتب عن مواضيع عامة.. لأني أفضل أن آتي بعصارة الموضوع لأحوله لقصة أفضل..
وإن كنت ممكن أرجع لكتابة الرأي لو حسيت إني ممكن أضيف حاجة ولو فيه موضوع لمسني.
بالنسبة لتويتر.. أنا عملت اكونت عليه من قرون, بس نسيته تماماً.. أنا متابع بلوجر وفيسبوك بالعافية.. يمكن لو قدرت أنظم وقتي أكتر من كدة, هحاول أهتم بــ تويتر بناءً على نصيحتك..
وكل سنة وانتي طيبة, أتمنالك أجمل سنة في حياتك :)

آخر أيام الخريف يقول...

ميرسى جداااااااااااا لأمنيتك الرقيقة يا عاشور , قد ايه أسعدتنى تحيتك دى :)

على فكرة انا كمان عاملة صفحة لمدونتى على الفيس بوك ..لو عندك وقت تشرفنى بجد هعتبره وسام على صدرى .

http://www.facebook.com/pages/brh-alshbabyk/326569444863?ref=ts

دمت بكل الود صديقى العزيز :)

dr.lecter يقول...

لو لم اكن عاشوريا
لوودت ان اكون عاشوريا

شادي يقول...

بصراحه مش لاقي كلام اقوله في هذا الابداع .. ما جاء فيه لف راسي و دوره
وهو بالتأكيد لا يخرج الا من رأس " متكيف" تماما ليمتلك هذه القدره العجيبه على "تكييف" الاخرين
:)

Oss يقول...

:D
مجرم

قد يكون ده أول تعليق ليا تاخد بالك منه
أنا كنت باعلق ع النسخة القديمة من البلوج اللى سعادتك قفلتها

إلا إن التعليقات قلت حتى أوشكت على الانعدام لأسباب أنت تعلمها

بس السكوت هنا حرام
:))
مبدع يا عاشور

بس أنا مؤمن إن العصب البصرى لكل منا بيلتقط نور مابيلتقطوش أى نظير ليه عند أى شخص تانى

دكتور أحمد خالد توفيق كان بيضرب بقصة مثل
تلاتة عميان بيحسسوا على فيل
الأول قال الفيل خرطوم
التانى قال الفيل مروحة
التالت قال الفيل عمود

المشكلة فى حالتنا إن ماحدش شايف الفيل كامل عشان يعرّفهم

أو هذا ما أظن
:D


أسامة يوسف