محتوى المدونة لا يناسب من تقل أعمارهم عن 17 سنة !! (مش أنا اللي بقول)

OnePlusYou Quizzes and Widgets

Created by OnePlusYou - Free Dating Sites

سـِفـْرْ عـَاشـُوريات

10‏/12‏/2008

أحمد علي


إهداء إلى: "أحمد علي"
(في قائمة الاسماء على موبايلي هناك 185 اسم..منهم 42 "أحمد"..منهم 7 "أحمد علي"!)
................
كنت أشعر بالملل..ففكرت في عمل إحصائية جديدة لاسماء الموبايل..ربما أعيد ترتيبهم..ربما أعطي كل واحد منهم درجة حسب تعامله معي..ربما قسمتهم إلى مجموعات..ربما وضعت من يظلوا يعطوني Missed Calls -حتى الآن- في خانة النغمة التصاعدية..ربما مسحت معظمهم وأبقيت أرقاماً قليلة سأمسحها في المستقبل!..ربما عدلت كتابة الاسامي حسب حالتي..حالتي تطلب إظهار الحقيقة حتى لو كانت غير مرغوبة..إذن فلتتحول سما إلى سامية وليعد خالد إلى خلف..ومن يغضب يغضب..حالتي تطلب الطبطبة على الناس رغم أشياء كثيرة..فعودوا ثانية إلى اسمائكم المزيفة..لكني أردت -الآن- أن أجري إحصائية للاسم الأكثر تداولا عندي..ثم الاسم الثنائي الأكثر تداولاً..فكان "أحمد علي"..
منهم اثنان "أحمد علي" كاسم مركب..يتبقى 5..منهم اثنان أعتز جداً بصداقتي لهما..الأول وكيل نيابة في مثل عمري والثاني في هندسة أسيوط يصغرني بعامين..
يتبقى 3..يشتركوا جميعا في تذكري لوجوههم بالكاد..توقفت عن محاولاتي لتذكر وجوههم مستبدلها بتذكري المواقف التي سجلت فيها أرقامهم..كانت المواقف ال3 متشابهة تقريباً!..
..................
أحمد علي الأول
قابلته قرب ميدان التحرير..خشيت أن يمزقني الفضول لو تجاهلت وجهه وسرت في وجهتي..فاعترضت طريقه و
سألته: هو أنا أعرفك؟
-إيه ده؟ (اسمي) إزيك
-الحمدلله..يعني أعرفك
-إيه يا عم إنت نسيت أسيوط ولا إيه؟..
أنا كنت معاك في معسكر الصحة العامة..
مش فاكر لما كنا في الباجور؟..
والأهالي افتكرونا نصابين وجروا ورانا الكلاب؟
-آه طبعاً كانت أيام جميلة..بس إنت اسمك إيه؟
-"أحمد علي" يا عم
-آه افتكرتك..
بس سؤال محرج شوية...
إنت "أحمد" إزاي ومكنتش معايا في السكشن؟
-م انا كنت محول لسكشن 11 من زمان
تبادلنا الأرقام وافترقنا مع وعد بلقاء لم يتم!
....................
أحمد علي الثاني
قابلته في شارع طلعت حرب..بادرني بمجرد رؤيتي..:
-إنت سبت سوهاج إمتى؟
-من ساعة ما رُحت أسيوط
-إزيك يا (اسمي) "حضن وقبلتين"..وسبت أسيوط إمتى؟
-من ساعة ما جيت القاهرة
-لسة قاعد زي ما انت شيوعي كدة بآرائك الغريبة؟
-لسة قاعد زي ما أنا شيوعي ولا بآرائي الغريبة؟
-إممممم..
طب سلام يا (اسمي)
عشان أنا بضاني مش مستحملة...
قولّي صحيح رقمك كام؟
(كنت قد قابلته مرة في سوهاج في جلسة مع أصدقاء مشتركين تناقشنا فيها حول الدين مع بعض الدخان الظريف)
تبادلنا الأرقام وافترقنا مع وعد بلقاء لن يتم!
..........................
أحمد علي الثالث
قابلته أول وآخر مرة على مقهى افتر ايت الشعبي..كان جالسا مع فتاة جميلة محجبة..بدا سعيدا بوجوده معها..وبدت سعيدة بخروج دخان شيشة التفاح الكثيف من فمها..بعدما ذهبت عنه الفتاة..قام ليطلب الجلوس بجواري..أخبرني أنه اعتقد أن لحيتي في البداية تدينا لولا أنه رآني أدخن من علبة سجائر عليها صورة جيفارا..وأكمل:"وحتى لو كنت متديناً..كنت هاجي اقعد معاك برضه"..كان شاباً لا بأس به..سألني إن كان ليا في الكيف :"نسوان وحشيش"..وقبل أنا أجيب أخبرني أن الفتاة التي كانت معه "عينها مني"..مع "50 جنيه وعشوة وبياتة"...فابتسمت وطلبت منه في تهذيب أن ينهض من أمامي..ففعل بكل جنتلة..فأصابني الخجل وخاصة إنه كان يعرض طلبه بكل تهذيب وأيضاً تقبل الرفض كما لا يتقبله مندوب مبيعات رزل..فطلبت منه رقم موبايله..وسألته إن كان له اسم شهرة بعيداً عن اسم تقليدي مكرر ك"أحمد علي"..فأخبرني "لأ ..عشان لو فكرت تبلغ عني..خلي الحكومة تتعب وتدور على كل إللي اسمهم "أحمد علي"
تبادلنا الأرقام وافترقنا مع وعد بلقاء لا يتم!
..................

ليست هناك تعليقات: