tag:blogger.com,1999:blog-7219777577582541887.post5989776479607275480..comments2024-02-09T13:13:45.293+02:00Comments on عاشوريات: لماذا يشك المسلم العادي في الإسلام؟أحمد مختار عاشورhttp://www.blogger.com/profile/05964174201538735790noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-7219777577582541887.post-72901485949437583312014-09-23T13:07:17.271+03:002014-09-23T13:07:17.271+03:00اكبح جماحك يا عم لا الذات الإلهية تسيح وتروح في في...اكبح جماحك يا عم لا الذات الإلهية تسيح وتروح في في داهية :DAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7219777577582541887.post-19615178011927758042012-10-15T05:28:01.075+02:002012-10-15T05:28:01.075+02:00طيب ياريت ماتقولش انت شايف ايه من وجهه نظرك انت ال...طيب ياريت ماتقولش انت شايف ايه من وجهه نظرك انت المبنيه على السطحيه و عدم فهمك لدينك ولما تشكك فى الدين عندك القرأن هاتلنا منه كده مايدل انه مش كلام من الله او اكتبلنا قران زيه او هاتلنا حديكتب زيه !!!! ؟؟؟ كان غيرك اشطر قصدى اخيب طبعاو طالما مش هتقدر يبقى ماتتكلمش بافكارك المضحكه دى و تنشرها كمان و ماتقولش حريه لان مافيش حريه مع اللى خلقك واللى انت مش مقتنع انه موجود و ماتقولش انت ليه حكمت عليا انى مش مؤمن بربنا لانى هقولك اقرى كلامك تانى لانك الظاهر مش حاسس انت كاتب ايه و بالمناسبه الدين لا هو شيعه و لا صوفيه و لا ولا الدين لما تتكلم عنه تتكلم عنه من ايات الكتاب اللى نزل فيه بس مش تاخد افكار الناس اللى دماغهم بايظه اللى فهمت الاسلام غلط و انقسمت و تقول هو الاسلام شيعه وله و له صوفيه و له و له و كمان تاخد ربنا بذنبهم و تقول مين الصح فيهم و ان كل حدمنهم ليه دليل على افكاره افهم ان القصه ان دى امانه حملها الانسان و قبلها و فق ضوابط وواجبات و الضوابط دى اتحددت بالقران الكريم و السنه النبويه و نصيحه منى اقرى الايه دى و افهمها كويس لان لو قريتها من غير تفكير هتلاقى فيهامعنى واحد و مش هتهتم انما لو ربنا نور قلبك هتفهم الاعجاز فيها والقرأن اللى لو فكرت شويه بعد ماتقراه من غير سطحيه هتلاقى انه مش كلام بشر ابدا و هتمسح كل اللى كاتبه فى المدونه بتاعتك دى انما لو مصر انك تعاند فى الغلط من غير ماتفكر بعمق يبقى ربنا ختم على قلبك و عقلك غشاوه اخرتها نار جهنم اللى انت شاكك او حاسس انها مش موجوده* بسم الله الرحمن الرحيم * افحسبتم انما خلقناكم عبثا وانكم الينا لاترجعون !!!. صدق الله العظيم لعلمك انا مش شيخ ولا انا متعصب و لا انا ملاك انا انسان عادى جدا و بيغلط زى اى حد لان كل ابن ادم خطأ علشان كده ربنا اسمه الغفور الرحيم و بيستغفر لما يغلط انما انا فهمت اعجاز القران وامنت انه كلام الله و عمره ماينفع بشر يكتب الكلام ده علشان كده رديت عليك لما قريت كلامك ده فى المدونه عموما انت لو عايز تتكلم معايا و نتكلم كلام علمى قبل مايكون دينى ده اميلى qwerqwer711@yahoo.comqwerqwer711@yahoo.comhttps://www.blogger.com/profile/16234432267362837865noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7219777577582541887.post-69757013105392722802011-10-05T11:18:04.165+02:002011-10-05T11:18:04.165+02:00للأسف معظم المكتوب سليم بنسبة كبيرة اللهم الا طريق...للأسف معظم المكتوب سليم بنسبة كبيرة اللهم الا طريقتك في التحدث عن الذات الألهية عارف انك متقصدش بس حاول تكبح جماح نفسك في كتابة بعض العبارات<br /><br />انا كمسلم امبارح كنت بتكلم في الموضوع ده مع اخويا وقولتله باللفظ مش هينفع نطبق الشريعة دلوقتي نهائي قولتله احنا ببساطة عاوزين دولة علمانية كل حاجة فيها هتتصلح ومنهم الأزهر ولو الأزهر حاله انصلح فعلآ هيبقي عندنا سياسين ومفكرين واسلاميين في نفس الوقت ساعتها هيقدروا يكسروا جمود تطبيق الشريعة زي ما السلفيين بينادوا بيها !! وده معناه اني هرجع لفكرة الأخ الأخواني اللي كتب احنا هنعمل نموذج جديد فعلآ احنا ساعتها هنعمل نموذج جديد ومختلف نهائي وأكد عشان نوصل لده لازم مصر تبقي دولة علمانية وكل صاحب تخصص يستقل بتخصصه لو الأزهر كمؤسسة من ضمن دولة علمانية مش علي النهج ده هوا اللي هيحل المعادلة <br /><br />وبالمناسبة الأسلام لازم يبقي جوانا مينفعش مثلآ نقعد نتكلم هنا وهناك واحنا مش بنصلي أصلآ !! <br /><br />والأسلام اخلاق قبل اي حاجة متبقش معرس في شغلك وفي نفس الوقت بتصلي الفجر !! مش اي هبل هوا انا بشوف من العينة دي كتير قوي خاصة في السعودية !!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7219777577582541887.post-25163512277957546142011-10-05T10:18:39.579+02:002011-10-05T10:18:39.579+02:00انسان واطي وخساره فيك كلمه انسان كاتب هذا الهراء و...انسان واطي وخساره فيك كلمه انسان كاتب هذا الهراء و الهبل ولا تعلم من الاسلام ما ينير سواد قلبك وظلام عقلكAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7219777577582541887.post-39796060797146687562011-10-05T09:58:17.004+02:002011-10-05T09:58:17.004+02:00فى ضوء كلامك فيه اسئله محيره انتظر اجابه عليها
لما...فى ضوء كلامك فيه اسئله محيره انتظر اجابه عليها<br />لماذا شرع الله شريعته؟<br />هل شرع الله هذه الشريعه لكى لا تطبق فى الأرض؟Freedom Warriorhttps://www.blogger.com/profile/17286896484632150255noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7219777577582541887.post-71140393161098729082011-09-05T23:42:18.026+02:002011-09-05T23:42:18.026+02:00"ولا استبعد أن تكون رغبة الولايات وإسرائيل وا..."ولا استبعد أن تكون رغبة الولايات وإسرائيل والسعودية في أن يتولى أمر مصر إسلاميون ليزداد التدخل الأمريكي لدينا "<br /><br />من العجيب أنه فى ظل أى نموذج إسلامى يزداد التدخل الأمريكى و السعوديه و باكستان و السودان وغزه أمثله...Joseph Shafik جوزيف شفيقhttps://www.blogger.com/profile/17329724312593064907noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7219777577582541887.post-50529537504812608742011-09-05T21:33:40.775+02:002011-09-05T21:33:40.775+02:00أتفق معك بنسبة كبيرة حول الكثير من الزيف الذي يشوب...أتفق معك بنسبة كبيرة حول الكثير من الزيف الذي يشوب الليبرالية والعلمانية والذي قد يأتي من روادها أنفسهم.. لكني لا اَعتقد أن المنادي بتطبيق الشريعة قد سيصل إلى هذا..<br />أرى أن السلفيين والإخوان قد شكلاً معاً ضباباً يحجب النظر على باقي القوى السياسية يجعلني لا اَستطيع أن اَنتقد خلل ليبرالي هنا أو عيب علماني هناك..<br />أنا لا أدعي أن الليبرالية أو العلمانية ستكون جنتنا في الأرض.. ولكني أريد أن أزيل الغمامة عن عيني وأعين الناس قدر ما استطعت - الإخوان والسلف- حتى يصبح أي نقد أو أي اختلاف بين فئتين حول السياسة.. محله الأرض.. لا السماء..<br />أشكرك كثيراً، قلم جاف..<br />ولك خالص تحياتي..أحمد مختار عاشورhttps://www.blogger.com/profile/05964174201538735790noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7219777577582541887.post-84698286652266827022011-09-05T21:15:33.241+02:002011-09-05T21:15:33.241+02:00مع احترامي لكلام سيادتك وليكن ما يكون (وش "مح...مع احترامي لكلام سيادتك وليكن ما يكون (وش "محمد صبحي") شايف أنا الحوار بشكل مختلف تماماً..<br /><br />احنا عندنا ، أو عند ناس كتير ، حالة شك في التطبيق..<br /><br />حالة الشك ، واعذرني بما إني مش فاهم فلسفة قوي ولا خالص ، هي حالة اللاحقيقة.. حالة "محدش صح"..<br /><br />ممكن يكون فيه طرف من الموجودين عنده الحقيقة كاملة ، وممكن يكون كذا طرف عنده جزء منها بناء عليه ما اعتبرهوش كذاب..<br /><br />الحالة الأولانية هي اللي أقرب ..<br /><br />كتبت في وقت سابق عما يسمى بالـsame same.. أو في الصورة اللي حطيتها في التدوينة دي same same but different!<br /><br />السلفي بيجيب لك عالم يحكم حياتك ، الصوفي بيجيب لك قبر يحكم حياتك ، الشيعي بيجيب لك مرجعية تحكم حياتك!<br /><br />السلفي والصوفي والشيعي بيلفوا حوالين زعامة دين مش موجودة أصلاً ، والليبرالي مش واضح ، وممكن يتحالف مع إسلاميين علشان مصلحته ، وممكن يلعب نفس لعبة توكيل المتحدث الرسمي باسم الدين ، تحت ستار "مفكر إسلامي" ، المفكر الإسلامي بتاع كله اللي منه منظر ومنه فقيه ومنه كل حاجة ، زيه زي بعض شيوخ ورموز تيارات عدة..<br /><br />السلفي والصوفي والشيعي بيحاولوا يغيروا جلدهم علشان دولة من المصلحة إنهم يتواجدوا فيها لتحقيق مصالحهم ، والليبرالي بيحاول يغير جلده علشان ما يخسرش الرأي العام (المصري) المتدين بطبيعته ..<br /><br />عمرك شفت مسخرة أكثر من اللي احنا فيه : البلد اللي طلع المثل اللي بيقول "الزمار ما بيخبيش دقنه" مفيش فيه ولا زمار واحد شايفين له دقن؟<br /><br />كل دول تطبيقات لنظرية ، لخط نظري باعتبار إننا كمسلمين بنعتبر الإسلام حقيقة ، لا موقف المطبقين من النظرية واضح ، ولا فهمهم ليها واضح ، وكله بيحاول يخبي دقنه ما استطاع..<br /><br />الشك هو إنك تحس إن الحقيقة غير اللي موجود ، إنك مثلاً تلاقي اللي يصر على تطبيق الحدود كما هي ، وتلاقي اللي يرفضها تماماً ، في الوقت اللي ضميرك فيه يرتاح إلى إن العمل اللي عليه الحد يعتبر جريمة ولازم ليها عقاب بما تسمح له الظروف بتطبيقه ، حاجة في الوسط بين "الحقيقتين" اللي بيروج ليها الأولاني والتاني..<br /><br />ممكن الشك دة يقل لو الناس واضحة ، لو الناس بتراجع نفسها..<br /><br />لكن أبداً..<br /><br />الليبرالي والصوفي والسلفي والعالماني والشيعي واليساري باعة حقائق..<br /><br />بيبيع لك سلعة مش موجودة ، فنكوش يعني..<br /><br />أتمنى أكون وصلت وجهة نظري بشكل واضح ومنظم..قلم جافhttps://www.blogger.com/profile/03506411138194361980noreply@blogger.com